Kan själv? Gör själv!

Standard

Både Dennis och jag har åkt på nån slags flunsa. Vi flåsar, snorar och hostar ikapp. Tråkigt med tanke på det underbara vädret. Jag tänkte dock ta mig tid att rapportera vad som hänt senaste veckan. I skolan håller praktiken på för fullt, och vi är ett gäng som renoverar och piffar upp gamla möbler som ska bli en inspirerande utställning på Pingstkyrkan Second hand senare i vår. Vår uppgift är att med relativt enkla medel och återbruk visa på hur ett vardagsrum kan bli som nytt utan att behöva åka till IKEA t.ex. Mer om detta framöver!

På lediga stunder så pysslar jag även på med egna projekt. Mattan som jag virkar av gamla kläder och textiler är nu ca 120 cm i diameter. Jag vet faktiskt inte vad det är för storlek på nålen jag använder mormor, men den är stooooor! Om någon har färglada gamla kläder och tyger som ska slängas så hör av er. Mitt förråd börjar sina. Dessvärre har jag mest svarta kläder, och det är inge kul!

Vidare så hittade jag en fin vikad duk på pingstkyrkans second hand förra veckan. Min idé var att göra en sittpuff till vardagsrummet. Så jag klippte ut två cirklar i ett vitt gammalt överkast i samma diameter som duken, samt ett kantstycke i ett mönstrat tyg som jag hittade i skolans tygförråd. Sedan sydde jag ihop dem räta mot räta, vände ut och in, stoppade puffen med gamla trasiga kläder och tygspill för att få en ganska hård och fast puff, och sedan sydde jag igen för hand med björntråd. Den vikade duken fästes sedan med sytråd som utsmyckning på ovansidan av puffen. Enkelt, snyggt och nästan gratis!

2 responses »

  1. Vad jättefint det blev och vilken härlig puff. Lägger lite färgglada kläder i en kasse så får du hämta, och då kan vi ta en middag på en gång för du vet det är ju vår och dags för gardinbyte och en fönsterputs snart igen men krya på er ordentligt först det brådskar inte.

  2. Du vet Madicken jag har en massa gamla tyger o kläder ska bara orka samla ihop dem,men hör av dig när det krisar så får jag göra ett ryck

Kommentera

